Loading...
 

Zderzenia na płaszczyźnie

Dotychczas zajmowaliśmy się zderzeniami cząstek w przestrzeni jednowymiarowej. Teraz rozpatrzymy najprostszy przypadek wielowymiarowy; zajmiemy się zderzeniami sprężystymi na płaszczyźnie. Zaczniemy od analizy zderzenia sprężystego ukośnego kuli o masie \( m \) i prędkości \( v \) ze ścianą. Naszym celem jest znalezienie prędkości kuli po zderzeniu.

Ruch kuli opisujemy w układzie współrzędnych \( x \) i \( y \) związanym ze ścianą, oś \( x \) pokazuje kierunek prostopadły do ściany, y - kierunek równoległy, a początek układu umieszczamy na powierzchni ściany w punkcie zderzenia. W tak wybranym układzie współrzędnych rozkładamy na składowe wektor prędkości \( v \) ( Rys. 1 )

(1)
\( \begin{matrix}{v_{{x}}=v\cos\alpha }\\v_{{y}}=v\sin\alpha. \end{matrix} \)


Na przykładzie rzutu ukośnego (moduł Rzut ukośny ) pokazaliśmy, że taki ruch na płaszczyźnie można traktować jak dwa niezależne ruchy jednowymiarowe. Ruch kuli w kierunku y odbywa się równolegle do ściany, więc składowa \( v_{y} \) nie ulega zmianie przy odbiciu. Natomiast składowa prostopadła do powierzchni ściany, po zderzeniu zmienia znak na przeciwny, kula odbija się od ściany jak w przykładzie (b) w poprzednim rozdziale ( Zderzenia w przestrzeni jednowymiarowej ). Stąd prędkość kuli po zderzeniu (odbiciu się od ściany)

(2)
\( u=\sqrt{v_{{x}}^{{2}}+v_{{y}}^{{2}}}=\sqrt{(-v\cos\alpha)^{{2}}+(v\sin\alpha )^{{2}}}=v. \)


Prędkość po odbiciu od ściany jest taka sama jak przed odbiciem, a kąt odbicia jest równy kątowi padania ( Rys. 1 ).

: Sprężyste zderzenie kuli ze ścianą.
Rysunek 1: Sprężyste zderzenie kuli ze ścianą.


Teraz rozpatrzymy ukośne, sprężyste zderzenie kuli bilardowej poruszającej się z prędkością \( v_{1} \) z drugą identyczną spoczywająca kulą. Takie zagranie stosuje się, żeby skierować wybraną kulę pod pewnym kątem w bok. Dzieje się tak, gdy środek kuli spoczywającej nie leży na linii wzdłuż, której porusza się pierwsza kula. Takie zderzenie jest pokazane na rysunku poniżej ( Rys. 2 ).

: Zderzenia kul bilardowych.
Rysunek 2: Zderzenia kul bilardowych.


Zgodnie z zasadą zachowania pędu i zasadą zachowania energii

(3)
\( m{\bf v}_{{1}}=m{\bf u}_{{1}}+m{\bf u}_{{2}} \)
(4)
\( {\frac{mv_{{1}}^{{2}}}{2}=\frac{mu_{{1}}^{{2}}}{2}+\frac{mu_{{2}}^{{2}}}{2}} \)

lub

(5)
\( {\bf v}_{{1}}={\bf u}_{{1}}+{\bf u}_{{2}} \)
(6)
\( v_{{1}}^{{2}}=u_{{1}}^{{2}}+u_{{2}}^{{2}}. \)



Z równań tych wynika, że wektory \( {\bf v}_1 \), \( {\bf u}_{1} \) i \( {\bf u}_{2} \) tworzą boki trójkąta prostokątnego (twierdzenie Pitagorasa) tak jak na Rys. 3.

: Prędkości kul przed i po zderzeniu.
Rysunek 3: Prędkości kul przed i po zderzeniu.


Oznacza to, że dla dowolnego kąta \( \alpha (0,\pi/2 ) \) po zderzeniu kule będą zawsze poruszały się względem siebie pod kątem prostym. Wartość kąta \( \alpha \) zależy natomiast od tak zwanego parametru zderzenia czyli odległości między pierwotnym kierunkiem ruchu kuli pierwszej, a środkiem kuli spoczywającej.

Symulacja 1: Zderzenia sprężyste 2D

Pobierz symulację

Program ilustruje zderzenia sprężyste na płaszczyźnie dwóch kul, z których jedna porusza się przed zderzeniem, a druga spoczywa. W programie można zmieniać prędkość początkową uderzającej kuli, stosunek mas obu kul oraz parametr zderzenia.

Autor: Zbigniew Kąkol, Jan Żukrowski

Symulacja 2: Laboratorium zderzeń

Pobierz symulację

Badaj zderzenia w 1 i 2 wymiarach na stole pneumatycznym. Wypróbuj różne liczby krążków, różne masy i różne warunki początkowe. Zmieniaj sprężystość i obserwuj jak całkowity pęd i energia kinetyczna zmieniają się podczas zderzeń.

Autor: PhET Interactive Simulations University of Colorado(external link)

Licencja: Creative Commons Attribution 3.0 United States(external link)


Ostatnio zmieniona Wtorek 08 z Marzec, 2022 18:42:45 UTC Autor: Zbigniew Kąkol, Kamil Kutorasiński
Zaloguj się/Zarejestruj w OPEN AGH e-podręczniki
Czy masz już hasło?

Hasło powinno mieć przynajmniej 8 znaków, litery i cyfry oraz co najmniej jeden znak specjalny.

Przypominanie hasła

Wprowadź swój adres e-mail, abyśmy mogli przesłać Ci informację o nowym haśle.
Dziękujemy za rejestrację!
Na wskazany w rejestracji adres został wysłany e-mail z linkiem aktywacyjnym.
Wprowadzone hasło/login są błędne.